Peran Strategis Lobi dan Negosiasi dalam Berbagai Aspek
DOI:
https://doi.org/10.62383/federalisme.v2i2.581Keywords:
communication strategy, conflict, digital era, lobbying, negotiationAbstract
This study explores the essential role of lobbying and negotiation strategies across various sectors such as politics, social affairs, business, and non-profit organizations. Using a qualitative approach and case studies, the research highlights how these communication strategies influence decisions, build relationships, and resolve conflicts. The findings indicate that lobbying and negotiation skills are crucial for groups to achieve their goals, particularly in today’s digital era. Social media also emerges as a new platform for such practices, though it brings challenges to face-to-face interaction quality. Therefore, a deep understanding and ethical application of lobbying and negotiation are vital for creating effective and constructive communication.
Downloads
References
Anisa Nurbaiti, Utari Mutiara Ayu, Setya Prihatining Tyas, Bernika Meilani Ifada, & April Laksana. (2024). Pengaruh Human Relations Mahasiswa dalam Menyelesaikan Konflik di Lingkup Pertemanan. Konsensus : Jurnal Ilmu Pertahanan, Hukum Dan Ilmu Komunikasi, 1(6), 52–59. https://doi.org/10.62383/konsensus.v1i6.447
Anisah, A., Dwiyanti, S., Suminah, S., Hanip, H., & Laksana, A. (2024). Nomor 2. Halaman 125-134. Tahun 2024 ETIC (EDUCATION AND SOCIAL SCIENCE JOURNAL), 1(2). https://naluriedukasi.com/index.php/eticjournal/index
CORPORATE+COMMUNICATION. (n.d.).
Deva Satria Pamungkas, Indra Bahari Saputra, & April Laksana. (2024). Strategi Komunikasi Digital Melalui Media Sosial Untuk Membangun Kepercayaan Konsumen. Konsensus : Jurnal Ilmu Pertahanan, Hukum Dan Ilmu Komunikasi, 1(6), 88–94. https://doi.org/10.62383/konsensus.v1i6.461
Fitrianti, R., & Laksana, A. (2022). Public Opinion on The Postponing the 2024 Election on Twitter Social Media by Online Media of Koran Tempo. Legal Brief, 11(3), 2722–4643. https://doi.org/10.35335
Hana Apriyanti, Ira Safaat Aeni, Reva Sila Kinaya, Nasywa Hasna Nabilla, April Laksana, & Lika Mulki Latief. (2024). Keterlibatan Penggunaan Media Sosial pada Interaksi Sosial di Kalangan Gen Z. Sosial Simbiosis : Jurnal Integrasi Ilmu Sosial Dan Politik, 1(4), 229–237. https://doi.org/10.62383/sosial.v1i4.929
Kohar, A., Nurhaliza, E., Rahma, S. G., Puspitasari, Y., Ferdiana, R., & Penulis, K. (2025). Strategi Komunikasi Digital dalam Meningkatkan Partisipasi Masyarakat Terhadap Program Pemerintah. Sains Dan Ilmu Komunikasi, 3(2), 90–98. https://doi.org/10.59841/saber.v3i2.2550
Komunikasi Korporasi dalam Meningkatkan Keterlibatan Karyawan Generasi Rian Fikri, D. Z., Halwin Mujahidin, M., Anwar Sutisna, N., Kamilatun Najat, N., Laksana, A., Kunci, K., Korporasi, K., & Sosial, M. (2024). Nomor 2. Halaman 107-118. Tahun 2024 ETIC (EDUCATION AND SOCIAL SCIENCE JOURNAL), 1(2). https://naluriedukasi.com/index.php/eticjournal/index
Laksana, A., Rizka, H. N., Lailatul, D., Khasanah, N., & Aliyah, M. (2024). Peran Komunikasi Antarpribadi dalam Resolusi Konflik Antar Karyawan di Organisasi Perusahaan. 1, 1–12. https://doi.org/10.62383/kajian.v1i4.54
Mahfudzah Firdaus, Z., Febriyanti, G., & Laksana, A. (2024). Nomor 2. Halaman 119-124. Tahun 2024 ETIC (EDUCATION AND SOCIAL SCIENCE JOURNAL), 1(2). https://naluriedukasi.com/index.php/eticjournal/index
Miliani, A., Pramudita, S., Rosanti, R., Febriyanti, G., & Kartika, K. (2025). Corporate communication Sebagai Strategi Utama dalam Pengelolaan Citra Organisasi. In COMTE: Journal of Sociology Research and Education (Vol. 1, Issue 6).
Mulyana, B. B., Firmansyah, A., Fitriani, M., & Delima, K. R. (2025). Peran Public Relation Dalam Pemulihan Citra Pada Produk Scarlett. 2, 3048–4405. https://doi.org/10.62383/konsensus.v2i1.636
Olivia Putri Andini, Sefia Darmayanti, Indah Fitria Sari, & April Laksana. (2024). Peran Human Relation dalam Menciptakan Lingkungan Kerja yang Harmonis dan Produktif. Konsensus : Jurnal Ilmu Pertahanan, Hukum Dan Ilmu Komunikasi, 1(6), 140–148. https://doi.org/10.62383/konsensus.v1i6.476
Yesya Vatria Barasa, Ayu Nurmala, Reva Fisalsabila, Deswita Fitriyani, Ariani Galuh Pangastuti, & April Laksana. (2024). Pengaruh Human Relations Terhadap Interaksi & Perilaku Remaja di Media Sosial. Konsensus : Jurnal Ilmu Pertahanan, Hukum Dan Ilmu Komunikasi, 1(6), 166–173. https://doi.org/10.62383/konsensus.v1i6.480
Yusuf, M., Feni Agustina, L., Mayla, N., Azzahra, N., & Laksana, A. (n.d.). Pentingnya Human Relations Dalam Membangun Kualitas Komunikasi di Organisasi Kampus. Sains Dan Ilmu Komunikasi, 3, 75–84. https://doi.org/10.59841/saber.v3i1.2018
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Federalisme: Jurnal Kajian Hukum dan Ilmu Komunikasi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.