Peran Strategis Lobi dan Negosiasi dalam Berbagai Aspek

Authors

  • April Laksana Universitas Bina Bangsa
  • Aliya Dwi Rahayu Universitas Bina Bangsa
  • Hamdan Pahlepi Universitas Bina Bangsa
  • Ikmal Ikmal Universitas Bina Bangsa
  • Intan Inayah Universitas Bina Bangsa
  • Intan Nurul Universitas Bina Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.62383/federalisme.v2i2.581

Keywords:

communication strategy, conflict, digital era, lobbying, negotiation

Abstract

This study explores the essential role of lobbying and negotiation strategies across various sectors such as politics, social affairs, business, and non-profit organizations. Using a qualitative approach and case studies, the research highlights how these communication strategies influence decisions, build relationships, and resolve conflicts. The findings indicate that lobbying and negotiation skills are crucial for groups to achieve their goals, particularly in today’s digital era. Social media also emerges as a new platform for such practices, though it brings challenges to face-to-face interaction quality. Therefore, a deep understanding and ethical application of lobbying and negotiation are vital for creating effective and constructive communication.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anisa Nurbaiti, Utari Mutiara Ayu, Setya Prihatining Tyas, Bernika Meilani Ifada, & April Laksana. (2024). Pengaruh Human Relations Mahasiswa dalam Menyelesaikan Konflik di Lingkup Pertemanan. Konsensus : Jurnal Ilmu Pertahanan, Hukum Dan Ilmu Komunikasi, 1(6), 52–59. https://doi.org/10.62383/konsensus.v1i6.447

Anisah, A., Dwiyanti, S., Suminah, S., Hanip, H., & Laksana, A. (2024). Nomor 2. Halaman 125-134. Tahun 2024 ETIC (EDUCATION AND SOCIAL SCIENCE JOURNAL), 1(2). https://naluriedukasi.com/index.php/eticjournal/index

CORPORATE+COMMUNICATION. (n.d.).

Deva Satria Pamungkas, Indra Bahari Saputra, & April Laksana. (2024). Strategi Komunikasi Digital Melalui Media Sosial Untuk Membangun Kepercayaan Konsumen. Konsensus : Jurnal Ilmu Pertahanan, Hukum Dan Ilmu Komunikasi, 1(6), 88–94. https://doi.org/10.62383/konsensus.v1i6.461

Fitrianti, R., & Laksana, A. (2022). Public Opinion on The Postponing the 2024 Election on Twitter Social Media by Online Media of Koran Tempo. Legal Brief, 11(3), 2722–4643. https://doi.org/10.35335

Hana Apriyanti, Ira Safaat Aeni, Reva Sila Kinaya, Nasywa Hasna Nabilla, April Laksana, & Lika Mulki Latief. (2024). Keterlibatan Penggunaan Media Sosial pada Interaksi Sosial di Kalangan Gen Z. Sosial Simbiosis : Jurnal Integrasi Ilmu Sosial Dan Politik, 1(4), 229–237. https://doi.org/10.62383/sosial.v1i4.929

Kohar, A., Nurhaliza, E., Rahma, S. G., Puspitasari, Y., Ferdiana, R., & Penulis, K. (2025). Strategi Komunikasi Digital dalam Meningkatkan Partisipasi Masyarakat Terhadap Program Pemerintah. Sains Dan Ilmu Komunikasi, 3(2), 90–98. https://doi.org/10.59841/saber.v3i2.2550

Komunikasi Korporasi dalam Meningkatkan Keterlibatan Karyawan Generasi Rian Fikri, D. Z., Halwin Mujahidin, M., Anwar Sutisna, N., Kamilatun Najat, N., Laksana, A., Kunci, K., Korporasi, K., & Sosial, M. (2024). Nomor 2. Halaman 107-118. Tahun 2024 ETIC (EDUCATION AND SOCIAL SCIENCE JOURNAL), 1(2). https://naluriedukasi.com/index.php/eticjournal/index

Laksana, A., Rizka, H. N., Lailatul, D., Khasanah, N., & Aliyah, M. (2024). Peran Komunikasi Antarpribadi dalam Resolusi Konflik Antar Karyawan di Organisasi Perusahaan. 1, 1–12. https://doi.org/10.62383/kajian.v1i4.54

Mahfudzah Firdaus, Z., Febriyanti, G., & Laksana, A. (2024). Nomor 2. Halaman 119-124. Tahun 2024 ETIC (EDUCATION AND SOCIAL SCIENCE JOURNAL), 1(2). https://naluriedukasi.com/index.php/eticjournal/index

Miliani, A., Pramudita, S., Rosanti, R., Febriyanti, G., & Kartika, K. (2025). Corporate communication Sebagai Strategi Utama dalam Pengelolaan Citra Organisasi. In COMTE: Journal of Sociology Research and Education (Vol. 1, Issue 6).

Mulyana, B. B., Firmansyah, A., Fitriani, M., & Delima, K. R. (2025). Peran Public Relation Dalam Pemulihan Citra Pada Produk Scarlett. 2, 3048–4405. https://doi.org/10.62383/konsensus.v2i1.636

Olivia Putri Andini, Sefia Darmayanti, Indah Fitria Sari, & April Laksana. (2024). Peran Human Relation dalam Menciptakan Lingkungan Kerja yang Harmonis dan Produktif. Konsensus : Jurnal Ilmu Pertahanan, Hukum Dan Ilmu Komunikasi, 1(6), 140–148. https://doi.org/10.62383/konsensus.v1i6.476

Yesya Vatria Barasa, Ayu Nurmala, Reva Fisalsabila, Deswita Fitriyani, Ariani Galuh Pangastuti, & April Laksana. (2024). Pengaruh Human Relations Terhadap Interaksi & Perilaku Remaja di Media Sosial. Konsensus : Jurnal Ilmu Pertahanan, Hukum Dan Ilmu Komunikasi, 1(6), 166–173. https://doi.org/10.62383/konsensus.v1i6.480

Yusuf, M., Feni Agustina, L., Mayla, N., Azzahra, N., & Laksana, A. (n.d.). Pentingnya Human Relations Dalam Membangun Kualitas Komunikasi di Organisasi Kampus. Sains Dan Ilmu Komunikasi, 3, 75–84. https://doi.org/10.59841/saber.v3i1.2018

Downloads

Published

2025-04-24

How to Cite

April Laksana, Aliya Dwi Rahayu, Hamdan Pahlepi, Ikmal Ikmal, Intan Inayah, & Intan Nurul. (2025). Peran Strategis Lobi dan Negosiasi dalam Berbagai Aspek. Federalisme: Jurnal Kajian Hukum Dan Ilmu Komunikasi, 2(2), 27–36. https://doi.org/10.62383/federalisme.v2i2.581

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.