Komunikasi Politik Islam di Era Digital : Kajian terhadap Strategi Partai Islam dalam Pemilu

Authors

  • Ahmad Muhamad Mustain Nasoha UIN Raden Mas Said
  • Ashfiya Nur Atqiya Universitas Sebelas Maret
  • Ria Aulia UIN Raden Mas Said
  • Alifa Anis Nur Anjani UIN Raden Mas Said
  • Fanany Laila Muqsitin UIN Raden Mas Said

DOI:

https://doi.org/10.62383/mahkamah.v2i2.610

Keywords:

Campaign Strategy, Digital Era, Election, Islam, Political Communication

Abstract

This study explores the political communication strategies of Islamic parties in facing elections during the digital era in Indonesia. Using a qualitative normative approach, the research focuses on literature analysis, regulatory review, and interpretation of relevant legal documents. Findings show that Islamic parties actively utilize social media platforms such as Instagram, Facebook, Twitter, and YouTube, along with official websites and digital applications to deliver political messages. Their communication strategies integrate religious messages with social, economic, and national issues, adopting a moderate and inclusive narrative to attract young, digitally active voters.Collaboration with influencers, religious leaders, and online communities also plays a significant role in expanding their outreach. However, challenges remain, including unequal technology access in rural areas, low digital literacy among certain groups, and the threat of disinformation that could damage political reputations. Additionally, digital campaign regulations in Indonesia are still inadequate.The study concludes that the success of Islamic political communication in the digital era depends on the ability to manage digital identity, engage with online communities, and respond adaptively to emerging issues. It recommends strengthening party cadres’ digital capacities, improving public digital literacy, and enhancing regulatory frameworks to support a more inclusive and democratic political participation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfiyani, N. (2018). Media sosial sebagai strategi komunikasi politik. Potret Pemikiran, 22(2).

Annisa, V., Sumantri, P., & Azis, A. (2024). Peranan Tokoh Intelektual Muda dalam Perkembangan Politik di Indonesia pada Era Digital. Polyscopia, 1(1), 20–25. https://doi.org/10.57251/polyscopia.v1i1.1235

Anshari, F. (2013). Komunikasi Politik di Era Media Sosial. Jurnal Komunikasi, 8(1).

Argenti, G. (2020). Ideologisasi Partai Islam Masyumi di Indonesia. Jurnal Politikom Indonesiana, 5(1).

Boestam, A. B., Prakosa, A., & Avianto, B. N. (2023). Upaya Partai Politik dalam Memanfaatkan Demokrasi Virtual di Era Digital. Jurnal Pustaka Komunikasi, 6(1), 1–17.

Fikruzzaman, D., & Ankesa, H. (2022). Komunikasi politik partai Islam menjelang pemilu. Tabayyun: Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam, 3(1), 35–46. https://ejournal-stidkibogor.ac.id/index.php/tabayyun

Kahpi, M. L., Siregar, A. S., & Romadon, S. (2024). Dinamika Komunikasi Politik Islam: Narasi, dan Dampak dalam Konteks Politik Kontemporer. Hikmah, 18(1), 1–20.

Meifilina, A. (2021). Media Sosial sebagai Strategi Komunikasi Politik Partai Golkar dalam Melakukan Pendidikan Politik. Jurnal Komunikasi Nusantara, 3(2), 101–110.

Nasoha, A. M. M., Atqiya, A. N., Laili Azizah, F. N., Assabili, F., & Rahmadani, E. (2024). Citizenship and Political Rights: An Analysis of the Laws on the Right to Vote of Citizens in Indonesia. Jurnal Restorasi: Hukum dan Politik, 2(1).

Nasoha, A. M. M., Atqiya, A. N., Zahira, I., Muslimah, H., & Pratiwi, D. S. (2024). Kewarganegaraan sebagai hak konstitusional: Penegak hak sipil dan politik di Indonesia. Konsensus, 1(5), 153–167.

Sadam, M., Al Araafi, F., & Arafah, Y. (2024). Demokrasi dan transformasi digital: Analisis digitalisasi politik melalui penerapan e-voting dalam meningkatkan mutu demokrasi. POLITIKA: Jurnal Ilmu Politik, 15(2), 218–235.

Sampurna, A., Taufiqurrohman, A., Nasution, A. F., Pulungan, N. L., Faidah, Y., & Daulay, V. D. Y. (2024). Konsep dan definisi komunikasi politik. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 26772–26777.

Sarkawi, Katimin, & Samosir, H. E. (2025). Strategi Komunikasi Politik dalam Sejarah Islam. Journal Scientific of Mandalika.

Setiawan, W. (2017). Era Digital dan Tantangannya. In Seminar Nasional Pendidikan 2017 (pp. 1–1). Universitas Pendidikan Indonesia.

Suryadi, K., Sukmayadi, V., & Anggraeni, N. S. (2021). Strategi Komunikasi Politik Digital Partai Politik Baru (Studi Kasus Pada Partai Solidaritas Indonesia). Universitas Pendidikan Indonesia.

Waluyo, D. (2019). Pemahaman dan praktik komunikasi politik Indonesia di era digital. Jurnal Diakom, 2(2), 167–175. https://doi.org/10.17933/diakom.v2i2.63

Widjayanto, F. R., & Naim, S. (2022). Strategi Komunikasi Politik Ma'ruf Amin dalam Kampanye Pemilu 2019: Pembelajaran untuk Politik Anti-Hoax. Polistaat: Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 5(1).

Yumitro, G. (2013). Partai Islam dalam Dinamika Demokrasi di Indonesia. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 17(1), 35–50.

Yusuf, M., & Mawalidin, J. (2022). Pergeseran Pemikiran Nurcholish Madjid tentang Partai Politik Islam di Indonesia. Politica: Jurnal Hukum Tata Negara dan Politik Islam, IX(1), 66–85.

Zawawi, A. (2015). Politik dalam pandangan Islam. Jurnal Ummul Qura, V(1), 85.

Downloads

Published

2025-04-30

How to Cite

Ahmad Muhamad Mustain Nasoha, Ashfiya Nur Atqiya, Ria Aulia, Alifa Anis Nur Anjani, & Fanany Laila Muqsitin. (2025). Komunikasi Politik Islam di Era Digital : Kajian terhadap Strategi Partai Islam dalam Pemilu. Mahkamah : Jurnal Riset Ilmu Hukum, 2(2), 105–116. https://doi.org/10.62383/mahkamah.v2i2.610

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.