Komunikasi Partai Politik Berbasis Hak Asasi Manusia: Strategi Kampanye Digital Sesuai Syariat Islam

Authors

  • Ahmad Muhamad Mustain Nasoha Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta
  • Ashfiya Nur Atqiya Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta
  • Azka Isnaini Rais Kholila Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta
  • Alfiyyatus Sadiida Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta
  • Dzaky Aulia Rahman Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.62383/mahkamah.v2i3.612

Keywords:

Character Education, Digital Era, National Values, Social Media, Strategic Communication, Young Generation

Abstract

This study examines communication strategies in promoting national values ​​in the era of social media which has a very important role in building collective awareness and strengthening the sense of national unity. Social media, as a fast and broad means of communication, offers challenges as well as opportunities for efforts to strengthen nationality. In this context, an effective communication strategy must utilize digital platforms to disseminate inclusive national messages, prioritize tolerance, and strengthen national identity. The approaches used can be in the form of utilizing visual content, narratives that touch emotions, and collaboration with influencers and public figures to create a greater impact. In addition, it is important to pay attention to the aspects of speed and accuracy of information, so that the message conveyed is not easily distorted or misinterpreted. This study uses method a qualitative approach with a case study design to understand communication strategies in promoting national values ​​in the era of social media. The qualitative approach was chosen because it allows researchers to explore in depth the communication phenomena that occur in society, especially on social media. This study discusses various communication techniques and models that can be used to convey national values ​​to the younger generation, as well as the challenges faced in managing information amidst the diversity of opinions on social media. The results of this study to contribute to the development of more effective communication strategies in promoting national values ​​in the digital era.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfikri, M. (2022). Pengantar komunikasi politik Islam (Vol. 1). Academia Publication.

Carnawi, C., Zamzami, Z., Nasoha, A. M. M., Muarif, Y. Z., & Abdullah, I. (2024). Management strategy for the development of pesantren's hidden curriculum in schools. DINIKA: Academic Journal of Islamic Studies, 9(1), 69–92.

El Farabi, Q. N. S. (2022). Kehadiran media sosial dan partisipasi politik bagi pemilih pemula. Jurnal Comline, 7(2), 121–122.

Fahruji, D., & Fahrudin, A. (2023). Pemanfaatan media sosial dalam kampanye politik menjelang Pemilu 2024: Studi kasus tentang akun media sosial partai politik dan politisi. JIKA (Jurnal Ilmu Komunikasi Andalan), 6(2), 118–132.

Heryanto, G. G. (2020). Realitas komunikasi politik Indonesia kontemporer. IRCiSoD.

Isdiyanto, I. Y. (2021). Dekonstruksi pemahaman Pancasila: Menggali jati diri hukum Indonesia. UGM Press.

Iswardhana, M. R. (2020). Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan: Merajut kebinekaan dalam menghadapi tantangan revolusi industri. PT Kanisius.

Kahpi, M. L., Siregar, A. S., & Romadon, S. (2024). Dinamika komunikasi politik Islam: Narasi, dan dampak dalam konteks politik kontemporer. Jurnal Hikmah, 18(1), 1–20.

Mahmud, A. A., & Ananda, D. (2023). Manajemen komunikasi politik Jokowi dan Ma’ruf Amin pada pemilihan presiden untuk meningkatkan dukungan masyarakat. Jurnal Ilmu Komunikasi, 13(2), 193–207.

Michelle, G. F., Sabrina, N. A., Dermawan, K. J., Septivares, M. B., & Yurisna, A. (2024). Evaluasi penggunaan baliho sebagai media kampanye dalam perspektif sila kedua Pancasila. Nusantara: Jurnal Pendidikan, Seni, Sains dan Sosial Humaniora, 2(1).

Muhazir, A., & Sos, S. (2021). Komunikasi politik: Demokrasi, media massa, dan pemilihan umum di Indonesia (Vol. 1). Zahira Media Publisher.

Nasoha, A. M. M. (2013). Analisis wewenang Polri dalam rangka penanggulangan tindak pidana terorisme di Indonesia ditinjau dari segi hak asasi manusia [Skripsi, Universitas Sebelas Maret].

Nasoha, A. M. M. (2016). Eksistensi penerapan hukuman mati di Indonesia. Jurnal Al Ahkam UIN Surakarta, 1(1).

Nasoha, A. M. M., & Nihayah, N. K., & Winati, A. A. (2023). Analisis kawin paksa dalam perspektif hukum Islam. El-Faqih: Jurnal Pemikiran dan Hukum Islam, 9(2), 142–152.

Nasoha, A. M. M., & Novianto, B. A. (2023). Nilai-nilai pendidikan fiqih dalam kitab Nurul Burhan karya Syaikh Muslim bin Abdurrahman Al Maraqi. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(1), 1179–1197.

Nasoha, A. M. M., & Saputri, A. M. W. (2022). Analisis kritis perkawinan yang dilarang di Indonesia ditinjau dari fiqih perbandingan mazhab. Jurnal Bedah Hukum, 6(1), 57–74.

Nasoha, A. M. M., Hidayat, R., & Atqiya, A. N. (2024). Analisis tentang perlindungan hukum pernikahan dini pada usia di bawah 19 tahun menurut hukum Islam. El-Faqih: Jurnal Pemikiran dan Hukum Islam, 10(1), 172–188.

Nasoha, R. A. M. M., & Novianto, B. A. (2023). Nilai-nilai pendidikan fiqih dalam kitab Nurul Burhan karya Syaikh Muslih bin Abdurrahman Al Maraqi. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(1), 1179–1197.

Novitasari, I. (2021). Buku materi pembelajaran perbandingan politik.

Paramudita, N. P., & Nasoha, A. M. M. (2023). Implementasi profil pelajar Pancasila dalam pembelajaran pendidikan agama Islam di SMA Negeri 3 Sukoharjo tahun ajaran 2022/2023 [Tesis doktoral, UIN Raden Mas Said].

Rais, M. C. A. (2024). Strategi komunikasi politik Partai Gerindra dalam menarik suara generasi Z jelang pemilihan umum 2024 melalui media sosial Twitter (X) [Skripsi, Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi].

Sutoyo, M. P., Trisiana, A., & Supeni, S. H. (2020). Pendidikan nilai moral berbasis Pancasila. Unisri Press.

Syabana, M. S. A., & Suyono, S. (2023). Komunikasi politik tokoh masyarakat dalam menghadapi Pemilu 2024 (Studi kasus pada tokoh pemuka pendapat Desa Jatimulyo Kecamatan Jenggawah Kabupaten Jember). Jurnal Bisnis dan Komunikasi Digital, 1(1), 9–9.

Usman, A. R. (2021). Komunikasi strategis Indonesia-Tiongkok. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Yuliah, M. A., Judijanto, L., Maiwan, M., Irawatie, A., & Ikhwanudin, I. (2025). Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. PT Sonpedia Publishing Indonesia.

Zuhdi, M. (2020). Komunikasi politik di era virtual: Dinamika komunikasi dan media pasca Pemilu Serentak 2019. Buku Litera.

Downloads

Published

2025-05-07

How to Cite

Ahmad Muhamad Mustain Nasoha, Ashfiya Nur Atqiya, Azka Isnaini Rais Kholila, Alfiyyatus Sadiida, & Dzaky Aulia Rahman. (2025). Komunikasi Partai Politik Berbasis Hak Asasi Manusia: Strategi Kampanye Digital Sesuai Syariat Islam. Mahkamah : Jurnal Riset Ilmu Hukum, 2(3), 17–25. https://doi.org/10.62383/mahkamah.v2i3.612

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.