Analisis Pelayanan Publik Berbasis Inovasi (E-Government) di Kantor Wilayah Kementrian Agama Provinsi Gorontalo
DOI:
https://doi.org/10.62383/parlementer.v1i4.277Keywords:
Public, Service, E-GovernmentAbstract
This study aims to analyze how public service based on innovation (E- Government) is implemented at the Regional Office of the Ministry of Religious Affairs of Gorontalo Province, focusing on 1) support, 2) capacity, and 3) benefits. To achieve this objective, qualitative methods were used, with descriptive data analysis. Data collection techniques included observation, interviews, and documentation, employing qualitative descriptive analysis. The findings indicate that the E-Government-based public service innovation carried out by the Regional Office of the Ministry of Religious Affairs of Gorontalo Province involves: 1) support in the form of training for staff on system usage and community outreach to ensure understanding of the SISKOHAT system. Additionally, coordination with system developers was conducted to improve and update the application according to user needs. 2) Capacity refers to several IT tools and systems that support electronic public services; however, frequent technical issues, such as system disruptions or hardware limitations, hinder electronic service delivery. 3) The benefits of SISKOHAT include efficient and integrated management of congregation data, which enhances service delivery to congregants by providing more accurate information.
Downloads
References
Abdussamad Zuchri, Arifin Tahir, & I Kadek S. Arsana. (2021). Analisis tingkat kepuasan masyarakat dalam pelayanan publik (Studi kasus: Di Gorontalo Utara). Jurnal Ilmu Administrasi, 18(1), 45-62. ISSN: 1412-1131 E-ISSN: 2528-5750.
Aini, N., Wicaksono, S. A., & Arwani, I. (2019). Pembangunan sistem informasi perpustakaan berbasis web menggunakan rapid application development (RAD). Jurnal Teknologi Informasi, 3.
Amanda, M. D. (2023). Inovasi pelayanan berbasis e-government melalui aplikasi sistem antrian online (Sianton) di kantor Badan Pertanahan Nasional Kota Pekanbaru.
Aprianty, D. R. (2016). Penerapan kebijakan e-government dalam peningkatan mutu pelayanan publik di kantor kecamatan Sambutan, Kota Samarinda.
Daryanti, A. U. C. (2020). Inovasi pelayanan publik berbasis electronic government (E-Gov) di kantor kecamatan Rappocini Kota Makasar.
Endang R., Sri, Mulyani, S., & Suyyety. (2010). Modul memahami prinsip-prinsip penyelenggaraan administrasi perkantoran. Jakarta: Erlangga.
Faqih, M. A. (2020). Efektivitas penggunaan SISKOHAT dalam pelayanan haji pada Direktorat Jendral Penyelenggaraan Haji dan Umroh Kementerian Agama RI.
Fitriawati, M. (2017). Perkembangan infrastruktur teknologi informasi dari evolusi infrastruktur. Jurnal Teknologi Informasi, 7(1), 79-87.
Hamidah, S. V. W., Ekantoro, J., & Roosind, F. W. (2022). Sosialisasi pelayanan publik berbasis website Plavon melalui akun Instagram. Jurnal Intelektual Administrasi Publik dan Ilmu Komunikasi, 9(2). ISSN: 2338-7521.
Hasriani. (2021). Penerapan sistem panic button dalam melayani masyarakat di desa digital Lamahu Kecamatan Bulango Selatan Kabupaten Bone Bolango (Skripsi Sarjana, Universitas Negeri Gorontalo).
Hidayat, W. (2020). Pengaruh inovasi produk dan pemanfaatan e-commerce terhadap daya saing usaha mikro, kecil, dan menengah (UMKM) di Kota Palembang.
Irawan, A. (2018). Sistem pelayanan publik berbasis e-government pada pemerintah daerah Kabupaten Merauke. Societas: Jurnal Ilmu Administrasi dan Sosial, 7(1), 20-37.
Keputusan Menteri Pemberdayaan Aparatur Negara Nomor 25 Tahun 2004 tentang Pedoman Umum Penyelenggaraan Pelayanan Publik.
Kusnadi, D., & Ma’ruf, J. (2017). Electronic government pemberdayaan pemerintahan dan potensi kelurahan (Studi kasus: Kelurahan Pringsewu Selatan, Kecamatan Pringsewu, Pringsewu). Jurnal TAM, 5, 37-44.
Lestari, R. A., & Santoso, S. A. (2022). Pelayanan publik dalam good governance. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 2(1), Universitas Sebelas Maret Surakarta.
Moleong, L. J. (2007). Metodologi penelitian kualitatif (Edisi Revisi). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Rusli, I. (2019). Kualitas pelayanan publik. PT Global Eksekutif Teknologi, 75-98.
Tui, F. P., & Dkk. (2022). Inovasi pelayanan publik melalui e-government di Dinas Kependudukan dan Catatan Sipil Kota Gorontalo. Publik: Jurnal Manajemen Sumber Daya Manusia, Administrasi dan Pelayanan Publik, 9(2), 254-263.
Untari, F. (2018). Penerapan e-government dalam pelayanan publik melalui sistem pajak online (E-Tax). Malang.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Parlementer : Jurnal Studi Hukum dan Administrasi Publik

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.